News -
Fokusområden för fastighetsmarknaden och Colliers
Daniel Gorosch är sedan april i år vd på Colliers. Han har lång och gedigen erfarenhet inom fastighetsbranschen och har nu fullt fokus på att ompositionera Colliers till att bli en av de mest välansedda rådgivarna på den svenska fastighetsmarknaden. Vi frågade Daniel om höstens fokusområden för fastighetsmarknaden och vilka frågor som är viktigast för Colliers just nu.
Vilka områden på fastighetsmarknaden kommer det vara fokus på i höst?
Jag tror att ”kontoret” kommer att vara det område som kommer att vara i fokus i höst. Vi är just nu i ett läge där många bolag påbörjar någon form av återgång till kontoren och då är efterfrågan på nya, moderna lösningar för arbetsplatsen en högt prioriterad fråga. Möjligheterna och utmaningarna med att anpassa kontoret till att fungera i denna nya och ännu mer flexibla miljö är många. På grund av corona och tack vare digitaliseringen har vi har snabbspolat oss fram ett par år in i framtiden där hemarbete nu är accepterat och digitala möten är det nya normala. Dock är jag helt övertygad om att kontoret även i framtiden kommer spela en oerhört central roll – dock med ett annat innehåll och delvis annat syfte. Vi människor är ett sällskapsdjur och vi behöver en central mötesplats där vi kan inspireras och utveckla våra affärsverksamheter så det ska bli spännande att följa utvecklingen under kommande tid.
Vad ser du fram emot i höst?
Jag ser oerhört mycket fram emot att snart få återgå till det normala igen – även om det nya normala kanske blir något annorlunda än tidigare. Att få träffa kunder och kollegor och bolla affärsidéer är det roligaste som finns och det görs absolut bäst när man träffas fysiskt.
Tre viktigaste frågorna för Colliers?
Vi har sedan i våras initierat en kraftig ompositionering av Colliers verksamhet i Sverige med målet att etablera oss som en av de mest välansedda rådgivarna på den svenska fastighetsmarknaden. För att lyckas med detta är det ett antal saker som måste ske. För det första måste vi vara proaktiva, framåtlutade och ha en värdeskapande approach mot våra kunder för att etablera långsiktiga relationer. För det andra måste vi ”sticka ut” jämfört med våra konkurrenter, dvs vara lite bättre, lite mer innovativa – och det gör vi genom att ha marknadens vassaste team på plats där våra experter med engagemang och passion gör det där lilla extra för våra kunder. Sist men inte minst, skall vi se till att skapa en attraktiv arbetsplats där vi attraherar och behåller marknadens bästa talanger. Varje medarbetare skall känna en oerhörd stolthet att representera varumärket Colliers!